duminică, 23 iunie 2013

Atelierele de învăţare-seminariile online eTwinning




Atelierele de învăţare-seminariile online eTwinning

 Pe platforma eTwinning, am descoperit seminariile online eTwinning  (eTwinning Learning Lab ) pe care doresc să vi le prezint în continuare.
Seminariile eTwinning reprezintă ocazia de a împărtăşi şi de a cunoaşte noi metode active de predare-învăţare, schimbul de experienţă între profesorii eTwinning participanţi, constituind astfel o sursă de inspiraţie pentru viitoare aplicaţii la clasă, şi de ce nu şi în viaţa personală.
Ele sunt manifestări intensive, cu durată scurtă, cu o tematică ce poate aborda orice subiect, din orice arie curriculară.. Sunt conduse de un specialist şi includ activităţi practice şi discuţii între cadrele didactice europene.
Aceste cursuri vizează pesoanele care doresc să aprofundeze cunoştinţele despre etwinning, să-şi consolideze competenţele în colaborare europeană dar şi competenţele de comunicare într-o limbă străină, cu ajutorul tehnologiilor de informare şi comunicare.
Subiectele abordate în cadrul seminariilor sunt diverse, astfel încât fiecare profesor va găsi cel puţin unul care se adapteauă nevoilor personale de formare şi care în final se va constitui într-o experienţă plăcută de învăţare.
Deşi sunt intensive, cursurile nu necesită alocarea unor resurse mari de timp. Ele vă familiarizează cu un anumit subiect, stimulează ideile, dezvoltă creativitatea şi vă ajută să vă consolidaţi competenţele de comunicare şi pe cele sociale.
 Fiecare seminar cuprinde 4-5 zile de activităţi practice şi discuţii, urmate de alte 4-5 zile de reflecţie şi activitate independentă (teme de lucru). Materialele sunt disponibile online şi pot fi accesate oricând în cadrul platformei. Cel mai mult mi-a plăcut faptul că poţi interacţiona cu toţi cei implicaţi, mentori sau profesori, poţi adresa întrebări, poţi face schimb de bune practici sau de idei noi. Totul este interactiv, stimulează motivaţia şi dorinţa de învăţare.
În lucrarea domnului Istrate O.(Rolul proiectelor educaționale realizate prin parteneriate școlare internationale. Raport preliminar eTwinning RO12), la întrebarea ,,Care este principalul scop în care folosiți portalul eTwinning?” observăm că un număr important de cadre didactice au răspuns că platforma este destinată dezvoltării profesionale. Acelaşi interes îl remarcăm şi la clasificarea pe arii curriculare, sau la cea care se regăseşte pentru mediul urban.

1.
Pentru a crea proiecte educaţionale.
80
35,6%
2.
Pentru dezvoltare profesională.
74
32,9%
3
Pentru căutare de parteneri Comenius.
20
8,9%
4
Pentru comunicare cu alte cadre didactice cu interese similare.
48
21,3%

NR
3
1,3%


225
100,0%

 Următoarea întrebare pe care o regăsim în studiu este de asemenea interesantă pentru că arată punctele pe care le dezvoltă formarea continuă din perspectiva platformei eTwinning: ,,27. În urma participării la programul eTwinning, vă rugăm să apreciaţi schimbările la nivelul activității dvs., din perspectiva dezvoltării profesionale continue:


Schimbările la nivelul activității, din perspectiva dezvoltării profesionale continue
Q27_1
O perspectivă mai bună în ce priveşte responsabilităţile şi contribuţia dvs. în cadrul şcolii
Q27_2
O atenţie sporită acordată calităţii proiectelor pe care le realizaţi
Q27_3
Mai multă atenție acordată importanței principiilor pedagogice în crearea şi desfăşurarea de activități de învățare
Q27_4
Mai mult accent pe activităţi colaborative cu cadre didactice din şcoală sau din alte şcoli
Q27_5
Orientare mai bună către participarea în proiecte educaţionale colaborative
Q27_6
O nouă perspectivă privind rolul atragerii de parteneri pentru educaţia elevilor dvs.
Q27_7
Mai multe activități de colaborare cu profesori din alte țări pentru schimburi culturale şi lingvistice
Q27_8
Mai multe activități de colaborare cu profesori din alte şcoli pentru schimb de experiență didactică
Q27_9
Operspectivă mai avizată în ce priveşte selecția activităților care să aducă valoare adăugată pentrusituațiile educative pe care le proiectați pentru elevii dvs.
Q27_10
Utilizarea rezultatelor evaluării activităților desfăşurate pentru ameliorarea propriei activităţi didactice
Q27_11
Mai multă încredere în noile tehnologii
Q27_12
Utilizarea mai bună a TIC pentru dezvoltarea profesională (căutare de informaţii, căutare de parteneri etc.)

Cercetarea evaluativă s-a desfășurat în perioada octombrie-noiembrie 2012, având un eșantion de 225 de cadre didactice participante în acțiunea eTwinning şi a fost realizată de o echipă de la TEHNE- Centrul pentru Inovare în Educație și de  Institutul de Științe ale Educației”

Încă o dată se constată interesul crescut al profesorilor care activează în cadrul platformei de învăţare eTwinning. De aceea recomand tuturor celor doresc să se dezvolte din punct de vedere profesional,  accesul în cadrul seminariilor de învăţare eTwinning. Sigur vei descoperi ceva nou, vei învăţa ceva util sau pur şi simplu vei relaţiona cu colegi din alte şcoli din Europa.
Eu personal consider că din punct de vedere al folosirii T.I.C în proiecte, am învăţat foarte multe metode noi, aplicaţii practice pentru clasă, ceea ce a dus la creşterea atractivităţii lecţiilor pentru elevi.
Platforma eTwinning prin toate acţiunile pe care le promovează constituie o sursă continuă de inspiraţie pentru ceea ce ne dorim să devenim: ,,Profesori Europeni”.
În România, un rol important în promovarea acţiunii eTwinning îl are Centrul pentru Inovare în Educaţie Tehne  (www.tehne.ro)  şi Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (www.ise.ro), organisme ce promovează activităţi de învăţare şi proiecte în rândul a peste 12500 cadre didactice din şcolile româneşti.

ISTRATE, O. et al. (2013) Rolul proiectelor educaționale realizate prin parteneriate școlare internationale. Raport preliminar eTwinning RO12. București, TEHNE- Centrul pentru Inovare în Educație.


Prof. Elena Rusu
Liceul Teoretic Emil Racoviţă, Baia Mare

Niciun comentariu: