Programul eTwinning este o iniţiativă a Comisiei
Europene, lansată în 2005 şi coordonată de European Schoolnet, cu scopul
iniţial de a facilita parteneriatele între instituţii de învăţământ
preuniversitar din Europa.
În România, acţiunea eTwinning este coordonată de Centrul pentru Inovare în Educaţie -TEHNE (www.tehne.ro) în parteneriat cu Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (www.ise.ro).
În prezent sunt înscrise în acest program peste
5000 de şcoli şi peste 12.500 de cadre didactice din România, care desfăşoară
proiecte educaţionale online în parteneriat cu alte şcoli din U.E, iar de
curând a fost înregistrat utilizatorul cu numărul 200.000.
Platforma
educaţională folosită pentru colaborare reprezintă un mediu sigur pentru
profesori şi elevi, permite folosirea tehnologiei moderne de comunicare prin
numeroase şi variate instrumente web şi oferă o modalitate eficientă de
abordare a educaţiei în secolul XXI. Poate fi ultilizată pentru :
- schimburi de experienţă
- implicarea în parteneriate internaţionale şi în
proiecte educaţionale desfăşurate împreună cu elevii sau cu alte cadre
didactice
- dezvoltarea
profesională continuă
- cunoaşterea
altor sisteme de învăţământ
- dezvoltarea
instituţională a şcolii, etc
Proiectele permit :
-
creşterea
calităţii educaţiei prin metode didactice eficiente
-
crearea
unui mediu informal şi/sau nonformal
-
creşterea
interesul elevilor pentru învăţare.
-
formarea
unei atitudini europene pozitive, adecvate, responsabile.
- dezvoltarea
de competenţe cheie: comunicare, colaborare, creativitate,
- dezvoltarea
competenţelor digitale prin utilizarea noilor tehnologii web 2.0.
- dezvoltarea
de competenţe civice (respect, cetăţenie activă)
- dezvoltarea
creativităţii şi a gândirii critice,
-
creşterea
motivaţiei pentru participarea la proiecte sau alte activităţi
extracurriculare
Personal am început să derulez proiecte în 2007.
Ideea de colaborare online mi-a plăcut foarte mult. Cu fiecare proiect iniţiat
am învăţat lucruri deosebite, am cunoscut oameni noi, iar expresia ,,open-mind”
se aplică perspectivei de învăţare şi de dezvoltare personală dar şi
profesională.
1. Proiectul
,,Christmas songs,, derulat în
2012, a reunit 8 parteneri din 5 tări (România, Italia, Polonia, Republica
Cehă, Slovenia) şi a reprezentat un schimb intercultural deosebit, care a
readus la viaţă şi a făcut cunoscute obiceiurile de Crăciun din fiecare ţară
parteneră..
Elevii au fost încântaţi să
descopere deosebirile dar şi asemănările culturale din proiect. Au cântat
colinde, au făcut fotografii şi filmuleţe video, au publicat activităţi, etc. Cel
mai mult însă le-a plăcut faptul că au interacţionat cu colegii lor din alte
tări şi au realizat că preocupările acestora sunt similare cu ale lor, că
adolescenţa este la fel indiferent de nume şi de locul unde trăieşti. Faptul că
proiectul s-a derulat în limba engleză a fost un mare plus, iar progresele
înregistrate în rândul elevilor au fost vizibile.
Spaţiul public al proiectului îl puteţi vizializa
la adresa :
Proiectul a fost un deosebit
de plăcut şi atractiv pentru elevi şi a fost recompensat cu certificat naţional
de calitate.
2. Alt proiect în care
elevii s-au implicat cu plăcere a fost ,,We love Sport- 2012 ,,.Aşa
cum sugerează şi numele, acesta a avut ca principale obiective recunoaşterea
sporturilor naţionale din fiecare ţară implicată, jocurile şi activităţile
sportive pe care elevii le desfăşoară în şcoală, precum şi sporturile favorite.
Proiectul a implicat
cercetare pe internet, pentru aflarea de informaţii despre anumite sporturi, o
pagină de întrebări despre sport, videoclipuri amuzante din sport, realizare de
materiale informative, eseuri, etc.
Elevii au făcut cunoştinţă
cu programe web 2.0 folosite în alte şcoli şi au fost încântaţi să le utilizeze
ca noi metode de învăţare.
Proiectul a cuprins 6 şcoli
partenere din România, Turcia, Croaţia, Spania şi Irlanda. Şi
a fost apreciat la rândul lui cu certificat naţional de calitate.
Proiectele ne-au adus multe
satisfacţii de ordin personal cât şi profesional, atât mie cât şi elevilor
particpanţi. Dacă la început erau proiecte în care doar publicam activităţile
desfăşurate, încet, încet am început să imlic şi elevii pe platforma
eTwinning, aceştia ajungând să lucreze independent.
Astfel, în final, a crescut motivaţia lor pentru
învăţare, pentru participarea în proiecte şi-au dezvoltat competenţele sociale
de lucru în echipă şi ajutorare, dar şi de gandire critică şi creativă.
Am ajuns la 15 proiecte derulate, unele au obţinut
certificate naţionale de calitate, altele recunoaştere europeană şi pot spune
că astăzi sunt ,,dependentă” de experienţa eTwinning. Elevii au fost încântaţi
să descopere noi metode de învăţare ce folosesc tehnologia modernă şi au
realizat că şcoala nu este întotdeauna ,,plictisitoare”.
Având în vedere
progresele pe care le face tehnologia astâzi, trebuie să ne adaptăm ritmului
alert pe care aceasta le parcurge şi să ne aliniem la standardele cerute de
,,Profesor European,,. Pentru a putea progresa, programele web utilizate deja
în şcolile din Europa trebuie să pătrundă şi în sistemul nostru de învăţământ.
De aceea platforma online eTwinning este un exemplu foarte bun în care
tehnologia se aplică pentru învaţare şi
dezvoltare profesională.
Pentru a accesa portalul european : www.etwinning.net
Portalul pentru România : http://etwinning.ro/
Prof. Elena Rusu
Liceul Teoretic Emil Racoviţă, Baia Mare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu