sâmbătă, 22 iunie 2013

Valenţele Educaţiei prin proiecte eTwinning





Programul eTwinning este o iniţiativă a Comisiei Europene, lansată în 2005 şi coordonată de European Schoolnet, cu scopul iniţial de a facilita parteneriatele între instituţii de învăţământ preuniversitar din Europa.
În România, acţiunea eTwinning este coordonată de Centrul pentru Inovare în Educaţie -TEHNE (www.tehne.ro)  în parteneriat cu Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (www.ise.ro).
În prezent sunt înscrise în acest program peste 5000 de şcoli şi peste 12.500 de cadre didactice din România, care desfăşoară proiecte educaţionale online în parteneriat cu alte şcoli din U.E, iar de curând a fost înregistrat utilizatorul cu numărul 200.000.
  Platforma educaţională folosită pentru colaborare reprezintă un mediu sigur pentru profesori şi elevi, permite folosirea tehnologiei moderne de comunicare prin numeroase şi variate instrumente web şi oferă o modalitate eficientă de abordare a educaţiei în secolul XXI. Poate fi ultilizată pentru :
-          schimburi de experienţă
-          implicarea în parteneriate internaţionale şi în proiecte educaţionale desfăşurate împreună cu elevii sau cu alte cadre didactice
-          dezvoltarea profesională continuă
-          cunoaşterea altor sisteme de învăţământ
-          dezvoltarea instituţională a şcolii, etc
Proiectele permit :
-          creşterea calităţii educaţiei prin metode didactice eficiente
-          crearea unui mediu informal şi/sau nonformal
-          creşterea interesul elevilor pentru învăţare.
-          formarea unei atitudini europene pozitive, adecvate, responsabile.
-          dezvoltarea de competenţe cheie: comunicare, colaborare, creativitate,
-          dezvoltarea competenţelor digitale prin utilizarea noilor tehnologii web 2.0.
-          dezvoltarea de competenţe civice (respect, cetăţenie activă)
-          dezvoltarea creativităţii şi a gândirii critice,
-          creşterea motivaţiei pentru participarea la proiecte sau alte activităţi extracurriculare

Personal am început să derulez proiecte în 2007. Ideea de colaborare online mi-a plăcut foarte mult. Cu fiecare proiect iniţiat am învăţat lucruri deosebite, am cunoscut oameni noi, iar expresia ,,open-mind” se aplică perspectivei de învăţare şi de dezvoltare personală dar şi profesională.

1. Proiectul ,,Christmas songs,, derulat  în 2012, a reunit 8 parteneri din 5 tări (România, Italia, Polonia, Republica Cehă, Slovenia) şi a reprezentat un schimb intercultural deosebit, care a readus la viaţă şi a făcut cunoscute obiceiurile de Crăciun din fiecare ţară parteneră..
Elevii au fost încântaţi să descopere deosebirile dar şi asemănările culturale din proiect. Au cântat colinde, au făcut fotografii şi filmuleţe video, au publicat activităţi, etc. Cel mai mult însă le-a plăcut faptul că au interacţionat cu colegii lor din alte tări şi au realizat că preocupările acestora sunt similare cu ale lor, că adolescenţa este la fel indiferent de nume şi de locul unde trăieşti. Faptul că proiectul s-a derulat în limba engleză a fost un mare plus, iar progresele înregistrate în rândul elevilor au fost vizibile.
Spaţiul public al proiectului îl puteţi vizializa la adresa : 
Proiectul a fost un deosebit de plăcut şi atractiv pentru elevi şi a fost recompensat cu certificat naţional de calitate.

2. Alt proiect în care elevii s-au implicat cu plăcere a fost ,,We love Sport- 2012 ,,.Aşa cum sugerează şi numele, acesta a avut ca principale obiective recunoaşterea sporturilor naţionale din fiecare ţară implicată, jocurile şi activităţile sportive pe care elevii le desfăşoară în şcoală, precum şi sporturile favorite.
Proiectul a implicat cercetare pe internet, pentru aflarea de informaţii despre anumite sporturi, o pagină de întrebări despre sport, videoclipuri amuzante din sport, realizare de materiale informative, eseuri, etc.
Elevii au făcut cunoştinţă cu programe web 2.0 folosite în alte şcoli şi au fost încântaţi să le utilizeze ca noi metode de învăţare.
Proiectul a cuprins 6 şcoli partenere din România, Turcia, Croaţia, Spania şi Irlanda. Şi  a fost apreciat la rândul lui cu certificat naţional de calitate.


Proiectele ne-au adus multe satisfacţii de ordin personal cât şi profesional, atât mie cât şi elevilor particpanţi. Dacă la început erau proiecte în care doar publicam activităţile desfăşurate, încet, încet am început să imlic şi elevii pe platforma eTwinning, aceştia ajungând să lucreze independent.
Astfel, în final, a crescut motivaţia lor pentru învăţare, pentru participarea în proiecte şi-au dezvoltat competenţele sociale de lucru în echipă şi ajutorare, dar şi de gandire critică şi creativă.
Am ajuns la 15 proiecte derulate, unele au obţinut certificate naţionale de calitate, altele recunoaştere europeană şi pot spune că astăzi sunt ,,dependentă” de experienţa eTwinning. Elevii au fost încântaţi să descopere noi metode de învăţare ce folosesc tehnologia modernă şi au realizat că şcoala nu este întotdeauna ,,plictisitoare”.
Având în vedere progresele pe care le face tehnologia astâzi, trebuie să ne adaptăm ritmului alert pe care aceasta le parcurge şi să ne aliniem la standardele cerute de ,,Profesor European,,. Pentru a putea progresa, programele web utilizate deja în şcolile din Europa trebuie să pătrundă şi în sistemul nostru de învăţământ. De aceea platforma online eTwinning este un exemplu foarte bun în care tehnologia  se aplică pentru învaţare şi dezvoltare profesională.


Pentru a accesa  portalul european : www.etwinning.net
Portalul pentru România : http://etwinning.ro/

Prof. Elena Rusu
Liceul Teoretic Emil Racoviţă, Baia Mare

Niciun comentariu: